Groeten uit Gurgaon - deel V

Beste allemaal,

De tijd gaat redelijk snel hier in India: ik heb nog  minder dan 2 maandjes te gaan voordat ik weer terugkom naar Nederland! Mijn laatste blog schreef ik vlak voordat ik bezoek kreeg van m’n moeder en Rudi. Samen met hun heb ik een tripje gemaakt van de ‘golden triangle’: Delhi, Agra en Jaipur.

Omdat het voor m’n moeder de eerste keer was dat ze echt buiten Europa op vakantie was (Egypte tellen we niet echt mee) had ik besloten om ze de 5-star tour van India te geven. Wat volgens mij goed gelukt was aangezien op een gegeven moment gezegd werd: ‘India lijkt eigenlijk best op Egypte’…. Waarvan ik uit ervaring kan zeggen dat dit absoluut niet zo is! Wel was het grappig om te merken dat ze zich heel erg verbaasden over dingen die ik als ‘normaal’ ben gaan beschouwen.

Aangezien Agra onderdeel van het tripje was heb ik ook, na 5 maanden, ‘eindelijk’ de Taj Mahal af kunnen vinken. En ik moet zeggen dat de Taj toch best indrukwekkend was! Eén van de dagen dat we in Jaipur waren was het Holi. Holi is één van de belangrijkste feestdagen en is het feest waarin de overwinning van het goede op het kwade wordt gevierd (volgens Wikipedia..). Het wordt gevierd door Holi te spelen, wat betekent dat iedereen elkaar onder gooit met kleurrijk poeder. Het resultaat is op de foto’s te zien!

Na ons tripje moest ik een paar dagen werken en zijn m’n moeder en Rudi met m’n chauffeur Delhi in gegaan. De laatste dag heb ik nog vrij gepakt en zijn we nog wat meer de toerist uit gaan hangen in Delhi. Al met al een erg geslaagde week!

Het weekend hierna stond vooral in het teken van afscheidsfeestjes voor een aantal KPMG collega’s die weer terug richting Europa gingen. Op het werk merk ik dat het nog verrassend lang druk blijft, wat een goed teken is, en ik vermaak me nog prima met de dingen die ik daar doe! Maar ik zal jullie niet te lang met werkdetails vervelen! ;)

Begin april ben ik voor een kort weekendje naar Udaipur geweest, wat op een klein uurtje vliegen van Delhi ligt. Udaipur is voor Indiase begrippen een erg schone, gestructureerde stad wat vooral bekend staat om het Lake Palace en de film Octopussy (Bond, James Bond) die hier is opgenomen. In Udaipur maakte ik de fout te denken dat ik best een dagje zonder zonnebrand kon na een aantal maanden in India… Die fout zal ik niet snel meer maken! En als je terug vliegt naar Delhi merk je al heel snel wanneer je in de buurt komt aangezien je verwelkomt wordt door een grote wolk met smog, mist of stof: http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/3585306/2014/01/28/Lucht-in-New-Delhi-nog-vuiler-dan-in-Beijing.dhtml

Met Pasen was het kantoor gesloten op vrijdag en in Nederland werkt er niemand op maandag: ideaal voor een lang weekend Sri Lanka! Het programma voor het lange weekend was opgezet door een Amerikaanse collega wat betekende dat we heel veel hebben gedaan in een korte tijd en veel in de auto hebben gezeten. Maar daardoor ook veel hebben gezien en ik moet zeggen dat Sri Lanka een fantastisch land is! Mooie stranden, natuur, cultuur en allemaal op een relatief klein eiland van waaruit je ook nog eens snel naar de Malediven kunt (helaas niet gedaan). Blijkbaar vonden Nederlanders dit een paar jaar geleden ook want er zijn flink wat Nederlandse invloeden. Wel is het met een luchtvochtigheid van 90%-95% en een temperatuur van 30-35 graden flink zweten!

Vlak na Pasen wat het tijd voor Koningsdag en ik heb dat hier in India meer gevierd dan ik normaal in Nederland zou doen. De donderdag voor Koningsdag ben ik met 2 andere Nederlanders een kijkje gaan nemen bij de receptie op de Nederlandse ambassade en de zaterdag was er zelfs een echt Nederlands feest (met bitterballen en Heineken!).

Het eerste weekend van mei ben ik nog naar Darjeeling geweest in het noordoosten van India. Darjeeling ligt op 2.000 mtr hoogte midden in de bergen en staat vooral bekend om de thee die daar gemaakt wordt. Helaas was het weer in Darjeeling erg Nederlands: 15 graden en continu regen, waardoor ik niet heel veel van de omgeving heb kunnen zien. Wel heb ik in Darjeeling de bevestiging gekregen dat apen in India geen fan van me zijn. Op weg naar ontbijt in het hotel werd de ingang geblokkeerd door één aap die ik wel dacht weg te kunnen jagen. Gevolg: hij kreeg gezelschap van 5-6 aap-vrienden die me vanuit het niets aanvielen! Als een echte held ben ik terug m’n kamer in gegaan en heb ik de receptie gebeld met het verzoek om die beesten weg te jagen…. Ik was niet echt bang voor die beesten, maar voel er ook niet heel veel voor dat er een nieuwe ziekte naar mij vernoemd gaat worden na gebeten te zijn door één van deze beesten ;)

De temperatuur in Darjeeling was toch wel een flink stuk lager dan in Delhi. 2 weken geleden was het hier de hele week boven de 40, waardoor ik erg dankbaar was voor een goed werkende airco op kantoor en thuis. Vorige week was het tijdens lunchtijd 33-36 graden en vond ik het qua temperatuur best goed te doen. Dit was m’n eerste indicatie dat ik onderhand misschien te lang in India ben en het langzaam tijd wordt om terug te komen. Bevestiging hiervan kreeg ik toen ik vorige week maandag naar een cricketwedstrijd ben geweest in de Indian Premier League (IPL is vergelijkbaar met Champions League voetbal) en ik mezelf er op betrapte dat ik cricket niet alleen snapte, maar het zelfs leuk begon te vinden: langzaam tijd om terug naar huis te komen! ;)

Ik begin nu langzaam af te tellen naar vrijdag 23 mei, de dag dat ik voor een week naar Las Vegas vertrek. Heb ik erg veel zin in, vooral om weer een biertje te kunnen drinken en flink te ouwhoeren met (een groot deel van de) vrienden uit Nederland! Nadat ik terugkom heb ik nog 4 weken te gaan en zal ik nog 1 tripje binnen India maken. Waarschijnlijk naar het noorden, qua temperatuur een stuk beter te doen dan het zuiden! Vrijdag 27 juni maak ik m’n laatste dag op het werk en vertrek dan nog voor een weekje naar Singapore en Hong Kong voordat ik 5 juli weer terug ben in Nederland!

Ik gok dat dit dus mijn een-na-laatste blog is en zal dit keer ook m’n belofte nakomen om wat meer foto’s te uploaden.

Groeten,
Ronald

1. Marco, Angelique, Luc en Daphne:
    12 mei 2014
    Nou, weer een mooi verslag en ongelofelijk waar jij intussen overal bent geweest en wat je hebt gezien / meegemaakt. Zorg dat je de laatste etappe ook goed doorstaat !
    Groetjes en hou je haaks !
  2. Marleen en Jos:
    12 mei 2014
    Ook die laatste weken gaan je lukken!

Heel veel groetjes van Jos en je moeder
  3. Hans:
    Hei die Ronald,
    Volgens mij krijg je nog wel een paar maanden om, zonder je te vervelen ! Wie krijgt er van zijn baas de kans zoveel in zo'n korte tijd te zien ?, helemaal TOPPY !
    De laatste sprint haal je ook met gemak, het ga je goed en lekker (lukt beide volgens mij prima).

Hollandse groetjes, Hans en Amanda.
  4. Ronald:
    13 mei 2014
    Je bedoelt dat de laatste weken jou gaan lukken Meleen? Over mezelf twijfel ik niet zo ;)

En Hans, ik krijg van m'n baas gewoon de weekenden vrij, en 3 weken vakantie voor 8 maanden niet meer. Week vrij met kerst / nieuwjaar (toen kantoor dicht was) en eind mee voor Las Vegas. Rest is reizen in weekenden en met feestdagen. Maar je hoeft geen medelijden met me te hebben hoor ;)
  5. Bignetta:
    2 juni 2014