Groeten uit Gurgaon - deel II

20 december 2013 - Gurgaon, India

Beste allemaal,

Zo vlak voor de feestdagen nog even een update vanuit Gurgaon, waar de ‘winter’ inmiddels ook is aangebroken. Winter betekent hier, vooral in de ochtend, enorm dichte mist (waarschijnlijk aangevuld met een vleugje smog), en ongeveer 20 graden overdag.... In ieder geval koud genoeg voor de mensen hier om in een dikke winterjas en met handschoenen aan te lopen. Op kantoor werd zelfs de verwarming aangezet!

Traditioneel vier ik eind november ook mijn verjaardag en dit jaar was dit dus in India. De dag zelf was vrij rustig: na het werk met een paar collega’s wat gaan eten en drinken. De vrijdag na mijn verjaardag was het echter tijd voor de maandelijkse cake-cutting ceremonie waarbij de jarigen van die maand van de afdeling een grote taart aan mogen snijden. Geen idee waarom, maar ik had de twijfelachtige eer om hiermee te starten terwijl 80 paar ogen van Indiase collega’s mij aankeken! Gelukkig bleek de traditie waarbij je de taart in je gezicht krijgt geduwd deze maand niet te gelden....

Op het werk gaat het verder prima, ik ben vrijwel de hele maand december bezig geweest met het geven van trainingen aan de mensen hier. Iedereen is erg enthousiast, maar merk ook wel wat duidelijke verschillen met werken in Nederland:

• Als gezegd wordt dat iets over een half uur af is kan dit ook over 2 uur, 3 uur of de volgende dag zijn….natuurlijk is dit niet afwijkend voor iedereen in Nederland ;)
  • En iets kan ready, completed, done, finished of finalized zijn en naïef als ik ben dacht ik dat dit zou betekenen dat iets klaar is, maar blijkbaar heeft elke vorm van ‘klaar’ z’n eigen betekenis en betekent alleen ‘done’ dat iets echt afgerond is…

Ook buiten het werk merk ik toch wel wat cultuurverschillen en ik weet dat dit redelijk decadent gaat klinken, maar ik heb zelf helemaal dubbel gelegen: een dag stapte ik na het werk in m’n auto en m’n chauffeur zei dat hij speciaal voor mij ‘westerse’ muziek gedownload. Heel trots koppelde hij z’n telefoon aan de radio en werd ik getrakteerd op de geluiden van Justin Bieber, gevolgd door de Vengaboys en Aqua met de topper Barbie girl… Nadat ik klaar was met mijn binnenpretje heb ik hem heel vriendelijk bedankt en gevraagd of ik morgen ook m’n Ipod mee kon nemen om voor wat westerse muziek te zorgen :)

De weekenden zijn nog steeds goed gevuld en een paar weken geleden was hier een festival met als hoofd-act Avicii! Goede reden dus om een Indiaas feestje mee te maken, natuurlijk met VIP kaarten :)
Toen een half uur voor het einde de tenten waar munten en drank verkocht worden gesloopt begonnen te worden en overal drukte en chaos ontstond besloten we toch maar om, heel verstandig, iets eerder weg te gaan.

Vorig weekend ben ik een weekendje naar Jaipur geweest om even de toerist uit te hangen. Jaipur ligt op ongeveer 250 km van Jaipur, wat hier neerkomt op 5 uur in de auto. Dan valt 3 uur rijden van Heerlen naar A’dam toch best mee ;)
Jaipur was erg relax, ben daar naar de Pink City (deel van de stad waar alle gebouwen roze zijn) en het bijbehorende City Palace geweest, een bezoek gebracht aan de monkey temple en bijbehorende tempel met heilig water waar de locals zich heerlijk in aan het baden waren en ten slotte een bezoek gebracht aan het Amber Fort. Vooral het laatste was vrij indrukwekkend!

Ook hebben we vorige week al een pre-christmas borrel gehad met het werk, wat vooraf door mijn NL collega werd omschreven als een feest in een donker hol met keiharde muziek waarop iedereen helemaal los gaat. En wat bleek: deze omschrijving klopte helemaal!

De DJ begon nog met wat Westerse dance muziek, maar al gauw ging dit over in de lokale dance hits, die voor mij na een tijdje allemaal hier op leken: http://www.youtube.com/watch?v=rKUFrCuIxt8 (maar dan sneller en met meer bass). Gevolg was o.a. dat ik om de 2 minuten door een collega werd gevraagd waarom ik niet aan het dansen was en of ik niet mee kwam dansen… Ondanks dat laatste was het toch wel een erg leuk feestje!

Dit weekend zal vrij rustig zijn, alle andere KPMG expats zijn terug naar Europa of al op reis voor de feestdagen. Maandag ga ik nog werken en ’s avonds vlieg ik voor 4 dagen naar Kathmandu (Nepal) om hierna nieuwjaar in Thailand te gaan vieren!

Voor iedereen in ieder geval goede feestdagen en een goeie roetsj! ;)

Groeten,
Ronald

P.s.: afgelopen weken zelfs wat foto’s gemaakt, dus ook maar een paar geupload op de site!

1. Hans:
    20 december 2013
    Hei die Ronald,

Top dat je ons zo goed op de hoogte blijft houden !
    Voor jou natuurlijk ook hele fijne feestdagen en een goeie Roetjs.

Gr. Hans.
  2. Marleen en Jos:
    20 december 2013
    Hoi Ronald,
    Weer een leuk verhaal. Je schrijft zoals je normaal ook kletst!
    Leuk dat er ook een paar foto's bij zijn!
    Fijne vakantie en hele goeie roetsj!
    Je moeder en Jos
  3. Marco, Angelique, Luc en Daphne:
    21 december 2013
    Hey Ronie,

.. jij kunt altijd nog een 2e carrière starten als schrijver; doe je leuk en goed.
    Mooi te horen dat het goed met je gaat.
    We horen tzt graag nog meer van jou en je avonturen.

Schjun daag en enne gauwe roetjs !
  4. Hans:
    21 december 2013
    Zo te lezen amuseer jij je wel!! En de link is geweldig: echt muziek waar je helemaal op los kunt gaan na de nodige biertjes. Fijne vakantie Ronald. Ik verheug me nu al op je volgende verhaal.
  5. Lars Gijzen:
    24 december 2013
    He Ronald,

Heel leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. En die moderne muziek; als je goed luistert hoor je de sample van night rider erdoorheen. Wie heeft dat niet ook een keer door zijn nummer gemixt? Haha

Schrijf voorals lekker door, ik ben benieuwd.

Groet,
    Lars
  6. Insiyah:
    30 december 2013
    Hee Ronald,

Met een big smile geniet ik van je verhaal. Heel herkenbaar. Wat ik ook miste in jouw verhaal was het altijd ja knikken terwijl het echt soms neen is...Het hoofd beweegt dat op een hele bijzondere indiaase manier...
    Je foto's zijn ook super. Miscshien moet je jouw chauffeur toch rowen hèze laten horen. Dat kan hij vast waarderen, toch? Geniet ervan. Hier is het gewoon normaal en dus saail. Morgen knallen we het oude jaar uit op naar een super jaar!.

groetjes Insiyah
  7. Claudia:
    6 januari 2014
    Heee Ronnie,
    Wat een leuk verhaal! Zo te horen heb je het maar goed daar. Het feestje had ik wel bij willen zijn. Misschien een nog beter idee... we introduceren het concept in Nederland. Doen we er gelijk de taxi's en roze gebouwen bij, denk dat ik daar wel mee kan leven!
    Ben erg benieuwd naar nieuwjaar in Thailand! Ik gok dat daar in de volgende blog wel een stukje over geschreven zal worden ....

Veel plezier de komende 6 maanden.

Groetjes, Claudia