Groeten uit Gurgaon - deel III

25 januari 2014 - Gurgaon, India

Beste allemaal,

Januari loopt langzaam weer op z’n eind, een mooi moment voor een nieuwe update vanuit India.

Mijn vorige blog schreef ik vlak voor de kerstdagen en de vrije tijd die ik vanaf 23 december had, ook doordat het kantoor tussen kerst en nieuwjaar gesloten was, heb ik optimaal benut om te reizen. Dit keer niet binnen India, maar in de regio: Nepal en Thailand.

De 23e december heb ik nog gewerkt en ’s avonds ben ik naar Kathmandu gevlogen voor een paar dagen Nepal. Ik heb in de paar dagen in Kathmandu vrij veel gedaan: bezoeken van de durbar squares (oude stadscentra met veel tempels, paleizen etc) van Kathmandu, Patan en Bhaktapur, bezoeken van de Bouddhanath Stupa en de zonsopgang over de Himalya gezien bij Nagarkot. Vooral voor dat laatste was december, ondanks dat het redelijk koud was, een goede periode om te gaan omdat het erg helder was en je de besneeuwde bergtoppen dus goed kon zien. Ook heb ik een korte vlucht van 1 uur gemaakt naar de Himalaya en de Mount Everest gezien, wel had ik hier 2 pogingen (en 2 keer om 5 uur in de ochtend opstaan) voor nodig omdat de eerste dag het weer te slecht was en na 4 uur wachten werd gemeld dat de vlucht gecancelled was… Genieten! ;) Buiten een verdwaalde kerstboom en restaurants die op kerstavond speciale kerstmenu’s aanboden heb ik die dagen eigenlijk helemaal niet doorgehad dat het kerst was.

De 27e ben ik teruggevlogen naar Delhi om de koffer met winterkleren in te ruilen voor een koffer met een zwembroek en zomerkleren en ben ik de 28e om 3 uur ’s nachts richting het vliegveld gegaan om samen met James (collega uit de UK) richting Thailand te gaan. In Thailand zijn we eerst naar Koh Phangan gegaan om daar Evgenia (Finse collega) op te zoeken, paar dagen te relaxen op het strand en nieuwjaar te vieren op de full moon party! Onderdeel van de reis naar Koh Phangan was een bootreis en ik had weer de mazzel dat het die ochtend vrij winderig was en ik het grootste deel van de 1,5 uur durende bootreis buiten heb doorgebracht in gezelschap van mijn grote vriend: de plastic zak.

Grappig was nog dat ik via Facebook erachter kwam dat mijn oude Curaçao maat Frits eind december ook op de Thaise eilanden was. Een en ander was snel geregeld en dus was Frits er de 31e ook bij op Koh Phangan om nieuwjaar te vieren op de full moon party!

1 januari stond vooral in het teken van bijkomen en niks doen en op 2 januari ben ik met James naar Bangkok gevlogen om de laatste paar dagen vakantie door te brengen. In Bangkok zijn we een beetje de toerist uit gaan hangen, naar een Thai boks wedstrijd geweest en ondanks dat we net de full moon party achter de rug hadden zijn we toch ook nog maar het nachtleven van Bangkok gaan verkennen ;)

Opmerkelijk is dat 2 maanden in India je beeld van zaken toch wel wijzigt, want toen ik een aantal jaar geleden voor het eerst in Thailand kwam vond ik het maar druk, warm en chaotisch. Na aankomst uit Delhi vond ik het echter een schone, rustige oase van rust!

Vanaf 6 januari ben ik weer aan het werk gegaan en het is duidelijk te merken dat in Nederland het busy season is begonnen: ook de mensen in India moeten nu lange dagen maken om het werk af te krijgen en voor mij betekent het dat ik heel andere werkzaamheden heb dan voor de kerstvakantie. Ook heb ik me sinds deze week aangesloten bij een groepje wat twee keer in de week een uurtje Hindi les krijgt. Ondanks dat ik absoluut geen talenknobbel heb hoop ik toch iets van de taal mee te krijgen en hiernaast geeft de leraar ook wat inzicht in de Indiase cultuur, die af en toe toch wel iets afwijkt van de Nederlandse!

Vorig weekend heb ik nog een kort tripje gemaakt naar Varanasi. Varanasi is de heiligste stad van het Hindoeïsme en de heilige rivier de Ganges stroomt door de stad, maar vooral een bizarre ervaring. Omdat de Ganges ook heilig is worden overleden mensen publiekelijk verbrand naast de rivier en wordt de as in de rivier uitgestrooid. Hiernaast wordt de Ganges ook gebruikt door mensen om zich te wassen, de was te doen en als toilet (zowel door mensen als dieren). Je kunt je dus wel voorstellen dat ik geen ‘frisse’ duik in de rivier heb genomen…

Over een aantal weken staat een tripje naar Goa (populaire badplaats in het zuidwesten van India) op het programma en ook kan ik me verheugen op twee keer 30 uur in vliegtuigen en op vliegvelden in mei. Helaas moet ik me tussen al dit vliegplezier een week met de vriendengroep zien te vermaken in Las Vegas!

Ik heb een paar foto’s bijgevoegd, voornamelijk van Kathmandu. Van de andere tripjes moet ik de foto’s nog krijgen van de collega’s: als er andere mensen een kwalitatief betere camera meenemen kan ik lekker lui zijn en mijn camera thuislaten :)

Groeten,
Ronald

1. Roy Weyts:
    25 januari 2014
    Tjonge jonge Ronald, ik geloof dat je je daar niet verveeld hè. Mooie foto ook van Everest.
    Laat het je goed gaan daar.
    Gr. Roy
  2. Marleen en Jos:
    25 januari 2014
    En je verheugt je niet op de komst van je broer en je moeder?
  3. Joop & Rosita:
    25 januari 2014
    Dag Ronald, wat een indrukken en belevenissen! Je zult inmiddels wel een berg airmiles bijeen hebben. We begrijpen dat je je buiten de lange kantooruren bepaald niet verveelt! Zal Nederland straks niet te saai voor je zijn?

Groetjes vanuit Genberg!!
  4. Marco, Angelique, Luc en Daphne:
    26 januari 2014
    Ronald,
    Wederom mooi en op een typische "Ronald - manier" geschreven.... Hou ons op de hoogte!
    Het ga je goed.
    Groetjes van ons allemaal.
  5. Linda:
    27 januari 2014
    Super leuk om te lezen! Je besteed je vrije tijd aardig goed ;-)
    Mooie foto's ook!
    Succes met Hindi-les! Geniet vooral lekker verder! Waar gaat komend weekend de reis naar toe? ;-)
    X, Lin
  6. Hans:
    29 januari 2014
    Je hebt een drukke maar geweldige tijd gehad rond de feestdagen! Hele mooie foto's.
    Werk niet te hard en tot het volgende reisverslag.
    Lieve groeten,
    Hans en Amanda